Haaga-Helian opiskelijoiden hävikkiruokapalvelu mukana Uskalla Yrittää -kilpailun SM-finaalissa

Haaga-Helian kolme tradenomiopiskelijaa osallistuvat Nuori Yrittäjyys ry:n järjestämään Uskalla Yrittää -kilpailuun ratkaisullaan, jonka tavoitteena on vähentää Suomen ruokakauppojen hävikkiä digitaalisin keinoin. Kilpailu huipentuu 27.-28.4. Mall of Triplassa järjestettävään finaalitapahtumaan.

TroaNY ryhmäkuva
Uutinen

Body

Suomen ruokaketjussa muodostuu vuosittain noin 360 miljoonaa kiloa ruokahävikkiä. Päivittäistavarakaupat ovat aktiivisesti ryhtyneet toimiin parantaakseen prosessejaan, jotta ruokaa joutuisi mahdollisimman vähän hävikkiin. Osa kaupoista myy päiväyksien lähestyessä tuotteita alennuksella sekä lahjoittaa ruokaa hyväntekeväisyyteen. Näistä ponnisteluista huolimatta on kuitenkin vielä paljon potentiaalia hyödyntämättä ruokahävikin vähentämiseksi.

Tätä ongelmaa Haaga-Helian tradenomiopiskelijat Pyry Juutilainen, Kasper Väisänen ja Aaro Mielonen lähtivät ratkaisemaan Nuori Yrittäjyys ry:n Uskalla Yrittää -kilpailussa.

- Kilpailun teemojen painottuessa vahvasti kiertotalouteen halusimme rakentaa palvelun, josta kuluttajat löytäisivät ruokakauppojen punalaputetut tuotteet suoraan verkosta. Kiertotalouden ja ruokahävikin vähentäminen on meidän kaikkien yhteinen päämäärämme, johon pystymme vaikuttamaan ainoastaan yhteisellä panostuksella, he kertovat.

Yrittäjyystaitojen kerryttämistä ja itsensä haastamista

Juutilainen, Väisänen ja Mielonen osallistuivat Nuori Yrittäjyys ry:n Vuosi yrittäjänä -ohjelmaan, jossa he perustivat Troa NY -yrityksen ja loivat verkossa toimivan MyTroa -sovelluksen.

- Haaga-Helian opiskelijoille keväällä toteuttamamme kyselyn mukaan 94 prosenttia piti ruokahävikin vähentämistä tärkeänä. 87 prosenttia kyselyyn vastanneista kertoi lisäksi ostavansa ruokakauppojen punalaputettuja tuotteita. Digitaalisia ratkaisuja on verrattain vähän tarjolla päivittäistavarakauppojen punalaputetuiden tuotteiden löytämiseksi verkosta, joten näemme, että kehittämällemme palvelulle olisi selkeästi kysyntää, Juutilainen, Väisänen ja Mielonen kertovat.

Verkkosivuilla toimiva palvelu koostaa tiedon punalaputettujen tuotteiden saatavuudesta valituissa päivittäistavarakaupoissa. Verkkosivun kautta asiakas saa käyttöönsä myös QR-koodin, jolla hän saa punalaputetuista tuotteista 5 prosentin lisäalennuksen.

Ponnistelut ovat jo tuottaneet hyvin tulosta. SM-finaalipaikan lisäksi Juutilaisen, Väisäsen ja Mielosen ratkaisu palkittiin semifinaalivaiheessa parhaan liikeidean ja parhaan markkinointiteon kunniamaininnoilla korkea-asteen NY-yritysten kategoriassa.

Lisäksi nuoret yrittäjät ovat päässeet solmimaan yhteistyösopimuksia ja pilotoimaan palvelua mm. K-Market Hakaniemen Herkun kanssa. Tuore yhteistyökumppani on Alepa Eliel, jonka kanssa pilottijakso on tarkoitus aloittaa 20.4.

- Olemme saaneet kokeilun aikana hyvää palautetta niin tuntemattomilta ihmisiltä, kuin K-Market Hakaniemen Herkun kauppiaalta. Erityisesti palvelumme tuoma lisäarvo kuluttajille on yllättänyt positiivisesti, sekä kuinka paljon ihmiset aidosti haluavat tietää ennakkoon mitä punalaputettuja tuotteita kaupoissa on.

Vuosi Yrittäjänä -opintojakso on tarjonnut Juutilaisen, Väisäsen ja Mielosen mukaan turvallisen tilaisuuden liikeidean kokeiluun. Samalla he pääsivät haastamaan itseään ja laittamaan Haaga-Heliassa opitut tiimityöskentelytaidot sekä liiketoiminnalliset taidot mm. myynnin ja markkinoinnin parissa kunnolla testiin.

- Lähdemme finaaliin hyvällä asenteella ja pyrimme antamaan parastamme. Haaga-Helian opiskelijat eivät ole aiemmin voittaneet kilpailua, joten tavoitteenamme on tuoda Haaga-Helialle ensimmäinen finaalivoitto, he kertovat.

SM-finaali järjestetään Helsingissä 27.-28.4.

Nuori Yrittäjyys ry:n järjestämä Uskalla Yrittää -kilpailu on Suomen merkittävin vuosittainen nuorten yrittäjyyskilpailu. Finaali kokoaa yhteen Vuosi Yrittäjänä -ohjelmassa perustetut NY-yritykset kilpailemaan Suomen mestaruudesta. Finalistit valitaan eri puolilta Suomea alueellisissa semifinaaleissa.

Huhtikuun lopulla järjestettävässä finaalissa kisaa noin 50 helmi-maaliskuun aikana alueellisista semifinaaleista tai verkkokilpailuista tiensä jatkoon raivannutta nuorten NY-yritystä. Mall of Triplassa järjestettävä kaksipäiväinen SM-finaalitapahtuma koostuu messuosuudesta, yritysesittelyistä ja yrittäjyyskilpailusta sekä juhlavasta palkintogaalasta.

Kilpailun pääpalkinnot ovat JA Company of the Year, joka myönnetään parhaalle perus- tai toisen asteen NY-yritykselle sekä JA Enterprise of the Year, joka myönnetään parhaalle korkea-asteen NY-yritykselle. Molempien kategorioiden voittajat pääsevät edustamaan Suomea heinäkuussa Virossa järjestettäviin EM-kisoihin.

Messutapahtuma on maksuton ja kaikille avoin, tervetuloa tutustumaan finalisteihin Mall of Triplan tapahtuma-aukiolla 4. kerrokseen 27.4. klo 15–18!

Lisätietoa finaalitapahtumasta: www.uskallayrittaa.fi