Haaga-Helia nousi somessa Suomen seuratuimmaksi ammattikorkeakouluksi

Haaga-Helia ammattikorkeakoulu nousi viime vuonna sosiaalisen median seuratuimmaksi ammattikorkeakouluksi Suomessa. Haaga-Helia oli jo entuudestaan kaikista tunnetuin ammattikorkeakoulu suomalaisnuorten keskuudessa.

Haaga-Helia nousi sosiaalisen median seuratuimmaksi ammattikorkeakouluksi Suomessa
Uutinen

Body

Haaga-Helia ammattikorkeakoulu jatkaa menestyksekästä kasvuaan paitsi tunnetuimpana nyt myös sosiaalisen median seuratuimpana suomalaisena ammattikorkeakouluna. Sijoitus käy ilmi suomalaisten brändien some-analytiikkaa seuraavaan BrandSome.fi:n viime vuoden raportista.

Haaga-Helian kaikkien somekanavien yhteenlaskettu seuraajamäärä on tällä hetkellä noin 80 000. Suurimman loikan viime vuonna ottivat kuvapalvelu Instagram, jonka seuraajien määrä kasvoi huimalla 16,6 prosentilla sekä verkostoitumispalvelu LinkedIn, jossa seuraajamäärä kasvoi 11,7 prosentilla.

Haaga-Helian sosiaalisesta mediasta vastaava sisällöntuottaja Caro Vehmas kertoo olevansa varsin tyytyväinen lukuihin. Vehmaksen mukaan korona-ajan tyhjänä ammottavat kampukset ovat tuoneet omat haasteensa kiinnostavan ja merkityksellisen sisällön tuottamiseen, mutta tästä huolimatta seuraajamäärät ovat pysyneet vahvassa kasvussa.

— On tässä kieltämättä saanut mielikuvitustaan käyttää. Toisaalta juuri siitä nautin eniten somen tekemisessä. Varsinkin Instagramin puolella pääsee heittäytymään ja hulluttelemaan ihan tosissaan sisällön kanssa, hän naurahtaa.

VEHMAKSEN mukaan kohderyhmän huomioiminen korostuu sisältöä sosiaaliseen mediaan tuottaessa. Eri kanavat vetävät puoleensa erilaista yleisöä, joka vaikuttaa myös hänen julkaisemaansa sisältöön. Toisinaan erot ovat suuriakin, jonka vuoksi Vehmas joutuu päivittäin pohtimaan kanava- ja kohderyhmäkohtaisesti, mikä toimii kenellekin tai minnekin.

— Siinä missä Instagramin seuraajat ovat pääosin opiskelijoita ja korkeakouluun hakevia nuoria, koostuu LinkedInin seuraajakuntamme seuraajamme enimmäkseen alumneista, partneriyritysten henkilöstöstä sekä asiantuntijoista, jotka haluavat kehittää omaa osaamistaan, hän toteaa.

Haaga-Heliassa sosiaalisen median strategia suunnitellaan jopa puoli vuotta aikaisemmin. Tällä tavoin Vehmas voi vaikuttaa somen painopisteeseen, ja tuottaa sisältöä sen mukaisesti. Esimerkkeinä hän mainitsee yhteishaut sekä suuremmat tilaisuudet ja konferenssit.

— Tosin some kyllä elää kaiken aikaa, jonka vuoksi sen hallinnointi ja tavoitteellinen päivittäminen vaativat paljon joustavuutta. On pystyttävä reagoimaan nopeasti nouseviin trendeihin, ja tarvittaessa myös muuttamaan suunnitelmia niiden mukaan, somevelho tunnustaa.

ERITYISEN ylpeä hän kertoo olevansa opiskelijabrändilähettiläistä. Haaga-Helia käynnisti tammikuussa 2020 brändilähettiläsohjelman, jossa opiskelijat pääsevät tuottamaan sisältöä Haaga-Helian Instagramiin vuoroviikoin.

Tällä hetkellä brändilähettiläitä on yhteensä noin kolmekymmentä.

— Osa heistä on ollut jo pitkään mukana, kun taas toiset ovat vasta opintonsa aloittaneita. Brändilähettiläiden avulla saamme kanavallemme sellaista sisältöä, joka resonoi seuraajiemme kanssa. Se on sellaista opiskelijoilta opiskelijoille sisältöä, hän sanoo.

Vehmaksen mukaan brändilähettiläistä on ollut suuri apu hänen työssään. Lisäksi hänestä on ollut myös palkitsevaa seurata, kuinka opiskelijat kehittyvän sosiaalisen median sisällöntuotannossa, ja miten heidän itsevarmuutensa ja ulosantinsa kasvavat jokaisen brändilähettiläsviikon myötä.

Ota yhteyttä
Caro
Vehmas
sisällöntuottaja
+358 294471052
caro.vehmas@haaga-helia.fi
Ari
Nevalainen
viestintäpäällikkö
+358 294471020
ari.nevalainen@haaga-helia.fi