”Töihin tai harjoitteluun tuleva uusi ihminen tuo aina mukanaan tuoreita ideoita ja näkökulmia”
Eckerö Line on tarjonnut harjoittelupaikkoja ja rekrytoinut Haaga-Helian opiskelijoita palvelukseensa jo vuosien ajan. M/S Finlandian marketvastaava ja rekrytointikoordinoija Mika Behm näkee yhteistyössä vain hyviä puolia.

Laivamaailma on ihan oma maailmansa. Maissahan esimerkiksi tyypillinen työrytmi on sellainen, että töitä tehdään 7,5 tuntia päivässä viitenä päivänä viikossa, mutta yhden laivatyöpäivän pituus on 10,5 tuntia. Jokaisesta laivalla tehdystä työpäivästä saa vapaan, joten esimerkiksi 10 päivän työputkesta saa vastaavasti 10 vapaapäivää. Suhteellisen raskaan laivatyörupeaman vastapainoksi riittävä määrä vapaapäiviä on palautumisen kannalta tärkeää.
Toinen erottava seikka on, että kaikilta laivan työntekijöiltä – kipparista ravintolan tarjoilijaan – edellytetään turvallisuusosaamista. Laivalla järjestetään työntekijöille säännöllisesti turvallisuusharjoituksia, joissa käydään läpi käytänteitä poikkeustilanteiden varalta.
– Tämä on spesifi toimiala, joka vaatii työntekijöiltä tietynlaista asennetta, Mika Behm sanoo.
– Rekrytoinneissa tärkeää onkin tunnistaa hakijoissa juuri tuo asenne, kaiken muun pystymme kyllä opettamaan.
Haaga-Helia -yhteistyön puitteissa M/S Finlandialle tulee vuosittain 1–2 opiskelijaa suorittamaan eri mittaisia asiakaspalvelu- tai talousopintojen harjoittelujaksoja. Usein he löytävät tiensä takaisin laivalle valmistuttuaan.
– Voi sanoa, että melkein kaikki harjoitteluun tulevat ihastuvat toimialaan ja hakeutuvat myöhemmin laivalle töihin, Mika Behm myhäilee.
Harjoittelupaikan henkilöstökin saa harjoittelujaksoista uutta virtaa
Kun yritykseen tai organisaatioon otetaan harjoittelija, vaatii se henkilöstöltä aina pientä ekstraponnistusta. Jonkun on esimerkiksi toimittava harjoittelijan ohjaajana omien töittensä ohella. M/S Finlandian Mika Behm pitää kuitenkin harjoittelujaksoja itsestään selvänä askeleena ammattiin opiskelevien työllistymisen polulla.
– Voisimme ottaa enemmänkin harjoittelijoita, mutta tällä hetkellä resurssimme eivät oikein riitä, Behm kertoo.
– Moni haluaisi esimerkiksi tulla esihenkilöharjoitteluun perustasoisen asiakaspalveluharjoittelun sijaan, mutta meidän on vielä mietittävä, kuinka voisimme asian järjestää.
Haaga-Helian kaltainen vakituinen kumppani voi osaltaan tuoda helpotusta tilanteeseen. Mika Behmin mukaan opiskelijaharjoittelut ovat Haaga-Helian kanssa sujuneet kitkatta niin käytännön järjestelyiden kuin henkilökemioidenkin osalta.
– Uusi ihminen sekoittaa pakkaa myös erittäin tervetulleella tavalla, Behm huomauttaa.
– Kun opiskelija kysyy, "miksi tämä tehdään näin", joutuu itsekin miettimään omia tekemisiään toisesta näkökulmasta ja tulee ideoitua uutta.
Haaga-Helian opiskelijat haluavat lisäksi säännöllisin väliajoin käyttää M/S Finlandiaa opinnäytetyönsä tutkimuskohteena. Mika Behm toimii myös näissä tapauksissa ”laivan puoleisena” yhteyshenkilönä ja ohjaajana.
Yhteistyö mahdollistaa onnistuneet rekrytoinnit
Se, että moni harjoittelujakso johtaa rekrytointiin myöhemmässä vaiheessa, on Mika Behmin mukaan työnantajalle iso etu. Rekrytointiprosesseja on vähemmän ja prosessit itsessään ovat nopeita sekä tehokkaita. Kun toimiala ja työympäristö ovat uudelle työntekijälle entuudestaan tuttuja, myös perehdyttämiseen kuluu huomattavasti vähemmän aikaa.
Haaga-Helia-yhteistyön yhtenä merkittävänä hyötynä Behm mainitsee Haaga-Helian jokavuotiset rekrytointimessut. Vaikka työhakemuksia tulee M/S Finlandialle muitakin kanavia pitkin runsaasti, tarjoavat messut paitsi ihan eri kokoluokan näkyvyyttä, myös mahdollisuuden kohdata ihmisiä kasvokkain.
– On ollut ilo huomata, kuinka laiva ja työ laivalla herättävät messuilla paljon uteliaisuutta, Mika Behm kertoo.
– Siinä pääsee rennossa ilmapiirissä keskustelemaan tämän työympäristön erityislaatuisuudesta potentiaalisten uusien työntekijöiden kanssa. Vaihdetaan yhteystietoja ja tilanne on kaiken kaikkiaan huomattavasti luontevampi, kuin perinteinen, jäykkä työhaastattelutilanne.
Mika Behm suosittelee lämpimästi yhteistyökumppanuutta Haaga-Helian kanssa, mutta kehottaa myös kaikkia laivamaailmasta kiinnostuneita ottamaan rohkeasti yhteyttä M/S Finlandiaan, mikäli harjoittelu- tai työpaikka laivalla kutsuu. All aboard!