”Polkuopintojen myötä pääsin nopealla aikataululla suorittamaan tarvitsemani YAMK-tutkinnon”

Kun unelmatyö kutsui, mutta edellytykset tulla rekrytoiduksi eivät täyttyneet, Johanna Kyyhkynen tarttui toimeen ja hakeutui Haaga-Helian polkuopintoihin.

Johanna Kyyhkynen
12.11.2024
Opiskelijatarina

Johanna Kyyhkynen valmistui aikanaan liikunnanohjaajaksi (AMK), ja teki sen jälkeen pitkään esimerkiksi liikunnanopettajan sijaisuuksia. Todellinen kutsumus löytyi erityisopetuksesta.

– Työskennellessäni kehitysvammaisten ja autismin kirjolla olevien oppilaiden kanssa hurahdin erityisopettamiseen, Kyyhkynen kertoo.

– Hakeuduin Jyväskylään vahvistamaan osaamistani suorittamalla erityisopettajan opinnot, minkä lisäksi olen opiskellut mm. opetushallintoa.

Keväällä 2023 Johanna Kyyhkysen kohdalle osui rekrytointi, jota ei voinut ohittaa – erityiskoulun rehtorin virka. Osaaminen ja intohimo menivät yksiin edellytysten kanssa, mutta vaadittava ylempi korkeakoulututkinto puuttui.

– Tarvittiin nopeaa reagointia. Hyppäsinkin lennosta Haaga-Helian liiketalouden polkuopintoihin, Master-suuntautumisena Johtaminen ja henkilöstövoimavarat.

Avoimen korkeakoulun opintokokonaisuuksia muistuttavat polkuopinnot tarjoavat mahdollisuuden hakea Haaga-Helian tutkinto-opiskelijaksi avoimen väylän haussa ilman valintakoetta. Johanna Kyyhkynen urakoi polkuopinnoissa tarvittavat 30 opintopistettä kasaan hyvin arvosanoin nopealla aikataululla. Polkuopintojen ja työkokemuksen ansiosta hän pääsi aloittamaan YAMK-opinnot alkusyksystä 2024.

– Aikamoinen puristus tämä työn ohessa on, mutta opiskelu on ollut minulle onneksi aina luontevaa, Kyyhkynen toteaa.

– Niinpä selvitin ja suoritin esimerkiksi kesällä opintoja CampusOnlinen kautta, joilla sain syksyn opinnoista jo 20 op hyväksiluettua.

Tällä hetkellä Johanna Kyyhkynen työskentelee rehtorina samalla kun viimeistelee opinnäytetyötään Haaga-Heliaan. Valmistuttuaan YAMK-tradenomiksi hän voi hakea rehtorin virkaa. 

Aina tuoretta oppia tarjolla

Johanna Kyyhkynen kehuu vuolaasti rakennetta, tapaa ja käytänteitä, joilla polkuopinnot on Haaga-Heliassa järjestetty.

– Kurssit pyörivät hienosti, ohjeet ja deadlinet olivat selkeitä ja opinto-ohjaajilta sai tarvittaessa tietoa, kysymyksiin vastattiin nopeasti.

Haaga-Helian polkuopinnot kattavat 15 op yhteisiä ja yleisiä opintoja. Aloista valittavana ovat liiketalous, tietojen käsittely sekä aviation business. Yhteisten opintojen jälkeen kukin opiskelija valitsee 15–20 op:n laajuiset Master-polkuopinnot kiinnostuksensa mukaan.

Master-polkuopintojen suuntautumisvaihtoehdot ovat 1) Johtajuus ja henkilöstövoimavarat, 2) Myynnin ja asiakaskokemuksen kehittäminen, 3) Strateginen ajattelu ja johtaminen ja 4) Viestinnän ja markkinoinnin johtaminen.

Johanna Kyyhkysen mukaan yleiset, opintosuunnitelman mukaiset opinnot tarjosivat hyvän läpileikkauksen (liiketalouden) alasta ja aiheista. Master-polkuopintojen hän katsoo vastaavasti tarjoavan juuri sopivasti liikkumavaraa priorisoida omia mieltymyksiä ja resursseja. Ison kiitoksen saavat myös ammattitaitoiset opettajat – mikä on itsekin erityisopettajana toimivalta painava palaute – sekä opetusmateriaalit.

– Maailma ja työelämä muuttuvat koko ajan, ei siinä auta tankata pelkästään jotain 1970-luvun henkilöstöjohto-oppaita ja Desslerin oppikirjoja, Kyyhkynen naurahtaa.

– Haaga-Heliassa meillä on joka kurssilla ollut käytössämme viimeisin tutkimustieto ja tuoreet oppimateriaalit.

Terveiset uusille ja/tai tuleville Haaga-Helian opiskelijoille 

– Aikuisopiskelu vaatii opiskelutaitoja, kuten tiedonhallintaa ja -jäsentelyä, jotka ovat työelämän vilskeessä saattaneet unohtua. Ei riitä, että tuntee oman alansa, sillä opiskellessa pitää esimerkiksi kirjoittaa paljon, pitkiä raportteja, oppimispäiväkirjoja jne.

–    Pohdi siis ensin, millainen oppija olet ja valitse sitten tapasi opiskella niin, että se tukee oppimistasi. Haaga-Heliassa voit opiskella täyspäiväisesti tai työn ohella, kokonaan tai osittain virtuaalisesti. Oppilaitos tarjoaa apua myös oman oppimisen tavan löytämisessä, joten tärkeintä sitten kuitenkin on asenne – halu oppia uutta.