Oppilasyhteistyö käytännössä - case Finavia

Oppilaitosyhteistyön onnistuminen vaatii aktiivisuutta ja suunnitelmallisuutta. Parhaimmillaan yritys pystyy hyvän työnantajamielikuvan luomisen lisäksi saamaan ideoita myös oman liiketoiminnan kehittämiseen.

Kuvituskuva
08.06.2021
Yritysyhteistyö

Finaviasta tuli Haaga-Helian partneri maalikuussa 2016. Oppilaitosyhteistyötä on sen jälkeen toteutettu varsin monimuotoisesti. Työharjoittelu- ja opinnäytetyöyhteistyön ohella Haagan kampuksella on myös Finavia-nimikkoluokka. 

Haaga-Helialla satoja kumppaneita, joiden kanssa tehdään oppilaitosyhteistyötä. Osa näistä yrityksistä on myös Haaga-Helian virallisia partnereita. Partneriyhteistyö eroa muusta oppilaitosyhteistyöstä lähinnä siinä, että partneruuden perusteella yritys saa monipuolista näkyvyyttä kampuksella. Lisäksi yhteistyö on järjestelmällistä ja suunnitelmallista.

Finavia ja Haaga-Helia ovat muun muassa kehittäneet opiskelijaprojektilla uusia ideoita asiakaskokemuksen kehittämiseen. Matkailun liikkeenjohdon koulutusohjelman opiskelijat työstivät Finavian case-tehtävänantoa: opiskelijat innovoivat uusia, asiakaskokemusta ja Finavian asiakaslupausta ”For Smooth Travelling” tukevia palveluita Helsingin lentokentälle. Tuotoksina syntyi lukuisia ideoita, mm. revontuli-lounge, kämmensuoni- ja sormenjälkitunnistamisen avulla maksaminen, peffatunnistaminen ja automaattinen monitoimi check-in- & baggage drop-kioski.

Haaga-Heliassa oppilaitosyhteistyötä on kehitetty partnerikonseptin puitteissa. Partneritoiminnalla on pitkät perinteet Haaga-Heliassa ja nykyisellään partnerien lukumäärä on rajoitettu sataan.