”Koulutus kehitti kohtaamistaitojani, vaikka en tähtääkään täysipäiväiseksi opinto-ohjaajaksi”
Haaga-Helian tripla-alumni ja yrittäjyyden lehtori Petteri Tiljander hakeutui ammatillisen opinto-ohjaajan koulutukseen voidakseen osaltaan vaikuttaa oppimisympäristöjen ja yhteiskunnallisen dialogin kehittämiseen.
– Mitä enemmän opiskelen, sitä enemmän ymmärrän, että on asioita, joista en vielä tiedä mitään, Petteri Tiljander toteaa.
Tiljander on paitsi intohimoinen sarjaopiskelija, myös sarjayrittäjä. Ensimmäisen yrityksensä hän perusti vuosituhannen vaihteen tienoilla valmistuttuaan AMK-optometristiksi.
– Kymmenisen vuotta sitten kilpailu verkkokauppojen ja kansainvälisten ketjujen kanssa alkoi tehdä optikkoliikkeen pitämisestä sen verran haastavaa, että hakeuduin uusiin ympyröihin.
Ymmärrys itsensä kehittämisen tarpeesta vei Petteri Tiljanderin takaisin koulunpenkille. Hän suoritti sekä YAMK-tradenomin tutkinnon liiketoiminnan kehittämiseen erikoistuen, että sote-alan kliinisen asiantuntijan YAMK-tutkinnon optikon ammattitaitoa täydentämään.
– Ammattikorkeakouluympäristössä alkoi tuntua siltä, että myös opettaminen voisi olla mielenkiintoista, Tiljander kertoo.
Niinpä Tiljanderin seuraava luonteva askel elämän mittaisen oppimisen tiellä oli Ammatillisen opettajan pätevyyden hankkiminen 10 vuotta sitten. Sen myötä hän päätyi opettamaan ammattikorkeakouluun Mikkeliin, ensin MAMK:iin ja fuusion myötä XAMK:iin.
Kun Tiljanderista tuli isä 5 vuotta sitten, matkalaukkuelämä Mikkelin ja perheen yhteisen Helsingin kodin välillä alkoi tuntua raskaalta. Uusi työpaikka löytyi onneksi Haaga-Heliasta, ensin StartUp Schoolin oppimismuotoilijana ja organisaatiomuutosten myötä Yrittäjyyden lehtorina. Yksioikoisuus ei sovi Petteri Tiljanderin pirtaan, ja hän onkin organisaation sisällä toiminut myös Esihautomon Head Coachina ja Osaamisen tunnistamisen päällikkönä.
– Yrittäjien ja yrittäjyydestä haaveilevien parissa työskennellessäni ohjaukselliset ja osaamisen tunnistamisen elementit ovat olleet vahvasti läsnä, joten opinto-ohjaajan opinnot alkoivat tuntua lähes välttämättömiltä.
Teoriaa ja käytännön oivalluksia
60 opintopisteen laajuiset ammatillisen opinto-ohjaajan opinnot ovat jatkokoulutusta pedagogisen valmiuden omaaville ammattilaisille, joilla on kokemusta opetus- ja ohjaustyöstä. Koulutus antaa kelpoisuuden perusopetuksen, lukion ja ammatillisen toiseen asteen opinto-ohjauksen tehtäviin, kun pohjakoulutuksena on ylempi korkeakoulututkinto.
Koulutus antaa myös hyviä valmiuksia toimia yritysten henkilöstökoulutuksessa ja asiantuntijatehtävissä.
– Opintokokonaisuuden sisällössä pureuduttiin laajasti ohjauksen kenttään ja suuntauksiin, painopisteinä vuorovaikutus ja dialogi, Petteri Tiljander kertoo.
– Pragmaattisena generalistina itseäni pitävänä tunnen, että sain paljon uutta reflektointipintaa ja ymmärrystä omista tavoistani kohdata ihmisiä, mikä on työssäni erittäin tärkeää.
Kurssien sisältöön kuuluu myös muun muassa paljon lainsäädännöllistä oppia sekä työelämän kehittämistehtävä omassa organisaatiossa tai työpaikassa. Työharjoittelujaksot suoritetaan sekä peruskoulussa että toisen asteen oppilaitoksessa.
– Myös vertaisoppimisella oli suuri merkitys, Petteri Tiljander huomauttaa.
– 30 henkilön ryhmässä opiskelijoita tulee monenlaisista oppijaryhmistä, ja kun omat kokemukset ja oivallukset laitetaan jakoon, siitä hyötyvät kaikki.
Tukena ja tulkkina
Ammatillisen opinto-ohjaajan työssä kyse on pitkälti osaamisen ja tuntemusten tunnistamisesta ja sanallistamisesta. Yrittäjyyden lehtori Petteri Tlljanderin mukaan hänenkin työssään keskeistä on identiteetin kasvun tukeminen ja toimijuuden vahvistaminen. Tämä on saanut hänet syvällisemmin pohtimaan, mitä yrittäjyysohjaus ylipäätään on ja mitä se voisi olla.
– Näen yrittäjyyskasvatuksen sekä ura- ja opinto-ohjauksen yhdistämisessä merkittävää yhteiskunnallista potentiaalia. Tarvitsemme myös oppimisen ja innovoinnin mahdollistavia oppimisalustoja sekä lisää osaamista turvallisen tilan luomiseen. Rahallinen panostus niihin olisi järkevää.
Tiljander etsii jatkuvasti tietoa ja eri kulmia yrittäjyyteen paitsi uteliaisuudesta, myös voidakseen katsoa opettamiaan asioita aina ”tuorein silmin”. Tällä hetkellä työn alla ovat diplomi-insinööriopinnot ja suunnitteilla mahdolliset tohtori-opinnot.
– Huomaan tietoisesti hakeutuvani rooleihin, joissa toimin ikään kuin tulkkina organisaatioiden sisäisten- ja sidosryhmien rajapinnassa, hän pohtii.
– Monipuolisesta taustasta ja koulutuksesta on hyötyä, kun yritän esimerkiksi purkaa toimialajargoneja parantaakseni vuorovaikutusta ryhmien sisällä ja välillä.
Terveiset uusille ja/tai tuleville Haaga-Helian opiskelijoille
– Sosiaalinen pääoma pyörittää maailmaa ja opinoissa te rakennatte verkostoja. Huippuopettajien lisäksi tutustut muihin huippuoppilaisiin. Keskustele ja ammenna eri taustoista tulevien kanssaopiskelijoiden kokemuksista ja jaa omiasi!