
”Haaga-Helian meille räätälöimät koulutukset auttavat messualaa ja alan yrityksiä parantamaan kilpailukykyään”
Messu- ja tapahtuma-alan kehittäminen sai uuden sysäyksen, kun MeTa ry ja Haaga-Helia aloittivat laajan koulutusyhteistyön. Nyt Haaga-Helian räätälöimät koulutukset vastaavat messualan ajankohtaisiin tarpeisiin muun muassa tekoälyn, vastuullisuuden ja digitaalisen markkinoinnin saralla.

Helsingin Messukeskuksen toimitusjohtaja Anni Vepsäläinen kertoo, kuinka yhteistyö on tuonut konkreettista hyötyä koko messualalle. Vepsäläinen on toiminut Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry:n (MeTa) puolelta Haaga-Helian koulutusprojektin ohjausryhmässä ja yhteyshenkilönä.
– Yhdistyksemme on tehnyt yhteistyötä Haaga-Helian kanssa jo useita vuosia, ja hiljattain päätimme hyödyntää Haaga-Heliaa jäsenyritysten osaamisen kehittämisessä. Suomen Messusäätiö lähti sitten rahoittamaan koulutushanketta, kertoo Anni Vepsäläinen.
MeTa ry edustaa valtaosaa Suomen ammattimaisista messujärjestäjistä. Ajankohtaiset koulutukset vahvistavat yhdistyksen jäsenyritysten osaamista koko Suomen laajuisesti.
– Koronapandemian jälkeen oli kriittistä kehittää henkilöstön osaamista. Haaga-Helian koulutusten avulla pyrimme vauhdittamaan alan yritysten henkilöstön osaamisen kehittämistä, hän avaa.
Tekoäly- ja vastuullisuusosaamista messualalle
Koulutusten teemat valittiin messu- ja tapahtuma-alan tarpeiden mukaan. MeTa ry:n jäsenet voivat päivittää osaamistaan niin B2B-myynnin, palvelumuotoilun, digitaalisen markkinoinnin, projektinhallinnan kuin esihenkilötyönkin saralla.
Vepsäläinen kertoo, että suosituimpia ovat olleet tekoälyyn ja vastuullisuuteen liittyvät koulutukset, jotka ovat erittäin ajankohtaisia myös messualalla.
– Koulutusten aiheita on suunniteltu tiiviissä yhteistyössä yhdistyksen ja Haaga-Helian asiantuntijoiden kanssa. Heti alkuun linjattiin, että kaikki koulutukset toteutetaan etäkoulutuksina, jotta mahdollisimman moni ympäri Suomen sijaitsevien jäsenyritystemme henkilökunnasta voisi osallistua, hän kertoo.
Täyden palvelun paketti
Koulutusten hallinnointi oli yhdistykselle vaivatonta, sille Haaga-Helia rakensi tarkoitusta varten yhdistyksen jäsenille jaetun verkkoalustan. Sen kautta koulutuksiin tutustuminen ja ilmoittautuminen hoituvat helposti.
– Koulutusten hallinnointiin Haaga-Helia rakensi meille oman Akatemia-alustan, joka onkin palvellut oikein hyvin kaikissa tarpeissamme. Ensimmäiset koulutukset toteutettiin vuoden 2023 syksyllä ja ne jatkuvat koko tämän vuoden, Vepsäläinen kertoo.
Vepsäläinen iloitsee Akatemia-verkkoalustan olevan merkittävä etu jäsenyrityksille, jotka ovat päässeet kouluttamaan henkilöstöään ajankohtaisen osaamisen kehittämisessä.
– Haaga Helian meille räätälöimät, erittäin laadukkaat koulutukset auttavat koko messualaa ja alan yrityksiä parantamaan kilpailykykyään, hän tiivistää.
Anni Vepsäläisen kuva: Messukeskus.
Lue lisää Haaga-Helian koulutuspalveluista yrityksille ja yhteisöille
