Finnairin Tomi Karlson haki Haaga-Heliasta potkua uralleen - "Opin ilmaisemaan itseäni ja ajattelemaan taloudellisemmin"

Finnairin Kitchenissä työskentelevä Tomi Karlson, 39, tuntee Finnairin kuin omat taskunsa. Pitkälti toistakymmentä vuotta yhtiön palveluksessa työskennellyt, toisen polven finskiläinen aloitti uransa pakkauspuolen vuorotyöntekijänä, josta hänen tiensä on kulkenut myyntisuunnittelun kautta Outstation Management Specialistiksi.

Kuva Tomi Karlsonista
26.08.2020
Opiskelijatarina

Finnairin Kitchenissä työskentelevä Tomi Karlson, 39, tuntee Finnairin kuin omat taskunsa. Pitkälti toistakymmentä vuotta yhtiön palveluksessa työskennellyt, toisen polven finskiläinen aloitti uransa pakkauspuolen vuorotyöntekijänä, josta hänen tiensä on kulkenut myyntisuunnittelun kautta Outstation Management Specialistiksi.

Tänä päivänä Karlson vastaa Finnairin lennoilla tarjottavista, noin 20 000 päivittäisestä ateria-annoksesta. Hän uskoo hyötyneensä siitä, ettei hän aloittanut ensimmäistä päiväänsä puvuntakissa. Yli kymmenen vuoden kokemus lentojen pakkaamisesta, lähettämisestä ja vastaanottamisesta on kasvattanut hänen ymmärrystään koko toimintaympäristöstä.
 
— Pakkauspuolella opin, mistä kippo lähtee, missä se käy ja milloin se tulee takaisin. Nyt sitten vastaan siitä, mitä kyseinen kippo pitää sisällään ja miltä sen tulisi näyttää, jotta asiakaskokemus olisi mahdollisimman miellyttävä, hän selvittää.
 
Karlson pyrkii aina sisällyttämään annoksiin myös kulttuurisidonnaisia elementtejä. Esimerkiksi japanilaiset ovat selvästi mieltyneet pieniin ja kauniisiin asioihin, kun taas kiinalaiset ovat enemmän suomalaisten kaltaisia ja haluavat ison pääruoan, josta saa vatsansa täyteen.

Työvuorot ajoivat opiskelemaan

Karlsonin mielestä hänen urakehityksensä on ollut osittain myös sattumankauppa. Hänen eläköitynyt isänsä työskenteli vuosikymmenien ajan insinöörinä Finnairin moottorikorjaamolla, jonka vuoksi konserni on ollut osa hänen elämäänsä jo lapsesta lähtien. 

Myös hänen vaimonsa ja pikkuveljensä työskentelevät saman katon alla. Finnairia voikin siis melkein pitää eräänlaisena Karlsonien perheyrityksenä.

— Pikkuveli kuormaa lentokoneita ja vaimo puolestaan työskentelee purserina lentokoneissa. Lapset ovat vielä sen verran pieniä, ettei heistä voi vielä tässä vaiheessa sanoa. Emme halua painostaa heitä mihinkään, hän naurahtaa.

Karlsonin mukaan säännöllisen epäsäännölliset työajat pakkauspuolella tekivät lapsiarjen sovittelusta toisinaan haastavaa, joka olikin hänen ensisijainen syynsä siihen, että mies haki vuonna 2014 Haaga-Helian matkailun liikkeenjohdon koulutukseen.
 
— Kahden vuorotyöläisen ja lapsien sovittaminen samaan aikatauluun oli toisinaan haastavaa, vaikka sosiaalinen verkostomme pääkaupunkiseudulla onkin laaja. Tiesin, että tarvitsin päivätyön, ja että joutuisin opiskelemaan sen eteen, hän sanoo. 
 
Hänen onnekseen Finnair tukee mielellään työntekijöidensä urakehitystä ja mahdollistaa etenemisen talon sisällä. Karlson ei kuitenkaan jäänyt opintovapaalle, vaan suoritti tutkinnon töidensä ohessa.

Haaga-Helia avaa ovet työelämään

Haaga-Helian ammattikorkeakoululla on erityinen paikka Karlsonin sydämessä, joka vaikutti myös hänen päätökseensä osallistua koulun mentorointiohjelmaan, jossa alumnit sparraavat nykyisiä opiskelijoita. Haaga-Helia tuki hänen valmistumistaan ja oli valmis joustamaan esimerkiksi läsnäolon suhteen.
 
Tämä mahdollisti opintojen selvittämisen kahdessa ja puolessa vuodessa.

Karlson sanoo oppineensa koulutuksen aikana paljon niin itsestään kuin urahaaveistaankin. Entistä minäänsä mies vertaa ravihevoseen, jonka näkökenttää rajoitetaan silmälapuilla.
 
— Tavallaan ymmärsin vasta opiskelut aloitettuani, että voisin tehdä muunkinlaisia töitä. Tai että muitakin töitä on ylipäänsä edes olemassa, hän kertoo. 
 
Karlson kertoo saaneensa koulusta hyvät eväät nykyiseen työhönsä, ja varsinkin hänen koulusta omaksumansa teoreettinen pohja kantaa vielä tänäkin päivänä. Lisäksi hän oppi ilmaisutaitoja, ohjelmistojen käyttöä sekä tapoja ajatella asioita taloudellisemmin – ”eli mitä kannattaa tehdä, jotta viivan allekin jäisi jotain”, kuten mies itse asian ilmaisee.
 
— Olen aika tunnepohjainen ja intuitioiden varassa toimiva ihminen. Tartun herkästi kiinni johonkin ja alan vain tekemään ja touhuamaan, hän sanoo. 
 
Karlsonin mukaan Haaga opetti hänet tekemään asiat harkitummin ja laskelmoidusti. Samalla hän oppi myös sen, miten keskustelu kannattaa aloittaa ja miten elekieltä voi hyödyntää viestiessään.
 
— Saattaa olla vaikea uskoa, mutta olin aikaisemmin melko ujo, hän naurahtaa.

Elinikäisiä ystävyyssuhteita ja uramahdollisuuksia

Ammattikorkeakoulun opit ja tutkinto eivät olleet ainoa asia, mitä hänelle jäi Haaga-Helialta käteen. Koulussa luotiin myös elinikäisiä ystävyyssuhteita. Esimerkiksi Karlsonin entinen opiskelijaryhmä on edelleen tiiviisti tekemisissä keskenään, ja he tapaavat säännöllisesti vähintään pari kertaa vuodessa.
 
— Meillä on pysynyt se oma porukkamme. Sehän on käytännöllistä myös ihan uraakin ajatellen, sillä olemme kaikki työllistyneet hyvin alalle, ja pystymme vinkkaamaan toisillemme pian avautuvista tai vapaana olevista työpaikoista, mies hymyilee.
 
Usea hänen entisistä opiskelijakavereistaan onkin työllistynyt nimenomaan Finnairille, jonka vuoksi hän suosittelee yhtiötä myös Haaga-Helian nykyisille opiskelijoille. 
 
— Jos tämä ala kiinnostaa, niin kannattaa olla rohkeasti yhteydessä Finnairiin ja kysyä harjoittelupaikkaa. Talon sisältä löytyy monenlaisia tehtäviä aina matkailusta myyntiin. Yhtiö tarjoaa mielellään myös opinnäytetyömahdollisuuksia, hän ehdottaa. 
 
Finnair tekee aktiivista yhteistyötä Haaga-Helian kanssa.

Matkailun liikkeenjohtoon voit suuntautua restonomiopinnoissamme.