Digitikkaat-työpajasta konkreettisia vinkkejä ja tekoja yksinyrittäjän bisnekseen
DigiTikkaat antoi ammattimentori Kati Huovinmaalle vahvistusta oman markkinoinnin ja digitaalisen liiketoiminnan toteutukseen.
Yksi DigiTikkaat-koulutusten aiheista on digitaalisen markkinoinnin hyödyntäminen. Kati Huovinmaa osallistui aiheesta pidettyihin webinaariin ja työpajaan, koska halusi vinkkejä markkinointiin ja viestintään liittyvien kysymysten ratkaisemiseen. Katin yksinyrittäjyys perustuu hänen vahvaan osaamiseensa muutosjohtajana, ammattimentorina ja tietokirjailijana. Hän tarjoaa yksilömentorointia ja yrityskohtaisia ohjelmia.
Käytännön vinkkejä ja vahvistusta
Katille DigiTikkaat-hankkeen digimarkkinoinnin koulutus osui hyvään saumaan viime joulukuussa, kun hän halusi saada käytännön vinkkejä omaan pohdintaan ja oman suunnan strategiseen valintaan.
– Oli kiva saada ennen kaikkea vahvistusta, että on tehty oikeita asioita ja oikealla polulla ollaan. Erityisesti työpaja antoi uusia konkreettisia tapoja hahmottaa sitä, kuka olen, miten näyn ja mitä asioita olisi hyvä vielä entisestään tuoda esille digipuolella tai -markkinoinnissa, Kati kertoo.
Työpajassa käsitellyt asiakaspersoonat ovat Katin mielestä todella tärkeitä. Hänelle aihe oli tullut tutuksi kirjoittaessaan tietokirjaansa Radikaali unelma, kun hän hahmotteli kirjalleen lukijapersoonaa. Työpaja sai hänet pohtimaan asiakaspersoonia kuitenkin tarkemmin yritystoiminnan kannalta. Kati nostaa esille rajaamisen tärkeyden, kun pohditaan mitkä mediat ovat asiakaspersoonalla käytössä, eli toisin sanoen mistä hänet löytää.
Asiakaspersoonan lisäksi hyvä huomio Katin mielestä oli tekstin ja videoiden suhde, sekä miten näitä voi käyttää tuomaan itseään ja omaa persoonaansa esille. Saamiaan oppeja ja käytännön vinkkejä soveltamalla Kati täsmäkohdensi viestintäänsä omalle asiakaspersoonalleen sekä hyödynsi videoita ja omaa inhimillisyyttään, minkä seurauksena asiakaspersoonan henkilö otti yhteyttä ja on ollut sen jälkeen mentoroitavana.
Paluu perusasioihin
Katista on tärkeää muistaa omassa tekemisessään, että vaikka hän on itse muutosprosessin asiantuntija ja aiheet voivat hänelle olla itsestään selviä, niin sitä ne eivät ole kuitenkaan kaikille. Joskus onkin hyvä palata perusasioihin ja tuoda niitä esille, niin omassa toiminnassa kuin markkinoinnissakin.
Webinaarista ja työpajasta pystyi poimimaan paljon asioita omaan tekemiseen, mutta Katille paras oppi oli saada vahvistusta oman osaamisen hahmottamiseen.
– Kun tekee yksin asioita tosi pitkälle tässä työssä ja ympärillä ei ole eri alojen ammattilaisista koostuvaa työyhteisöä, niin voi olla vaikea hahmottaa, että missä mennään ja mikä on oman osaamisen nykytila eri alueilla. Itselle semmoinen kannustava oppi oli se, että kaikki on hyvin ja perusjutut toimivat. Kun vain aikaa ja tarmokkuutta löytyy, niin tiedän, mitä on järkevää tehdä, Kati taustoittaa.
DigiTikkaat-hankkeen yhtenä tavoitteena on ollut tukea työpajojen osallistujien oman yrittäjyyden kehittämistä kyseisen webinaarin ja työpajan teeman mukaisesti.
– On hienoa kuulla, että myös kovan luokan johtaja, kuten Kati, on saanut inspiraatiota oman digitaalisen markkinoinnin kehittämiseen. Kokemusten ja palautteiden perusteella jatkokehitämme webinaareja ja työpajoja, jotta ne vastaavat kohderyhmämme eli pienyrittäjien, keikkatyöläisten, kevytyrittäjien ja freelancereiden tarpeita, sanoo Haaga-Helian DigiTikkaat-hankkeen projektipäällikkö Tuuli Itkonen.
Kevään aikana tarjolla on vielä useita webinaareja ja työpajoja. Tutustumaan niihin pääset täältä.
DigiTikkaat on vuosina 2022‒2023 ESR-tuella toteutettavaa maksutonta koulutusta. Koulutus toteutetaan kolmen ammattikorkeakoulun yhteistyönä. Koulutusta tarjoavat Haaga-Helia, Laurea ja Metropolia. Jokaisella ammattikorkeakoululla on oma kohderyhmänsä, jolle koulutusta kohdistetaan tulevaisuuden digitarpeet huomioon ottaen.
Kati Huovinmaa on muutosjohtaja, ammattimentori ja tietokirjailija. Hän auttaa työelämäkysymysten parissa pohtivia ihmisiä niin yksilömentoroinnin kuin työryhmillekin suunnattujen palveluiden avulla. Lue lisää www.huovinmaa.com.
Teksti: Emma Kemppainen
Kuva: Satu Wager Photography