Olet täällä

Markkinoinnin perusteet

Markkinoinnin perusteet
  • Tunnus: MAR8HH001
  • Laajuus: 3 op (81 h)
  • Kieli: suomi
  • Opintojakson taso: perusopinnot
  • Opintojakson tyyppi: pakollisen
  • opintojakson korvaava verkkototeutus

Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin

Opintojakso on tarkoitettu niiden koulutusohjelmien opiskelijoille, joilla markkinoinnin perusteiden opintojen laajuus on 3 op. Mikäli tilaa on, voidaan ottaa mukaan opiskelijoita, jotka haluavat sisällyttää ao. opintojakson vapaasti valittaviin opintoihin.

Oppimistavoitteet

  • Tavoitteena on, että opiskelija opintojakson suoritettuaan
  • tuntee markkinoinnin peruskäsitteet
  • ymmärtää asiakaslähtöisyyden merkityksen markkinoinnissa
  • osaa hahmottaa asiakkaan ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät ja osaa ryhmitellä asiakkaita
  • tuntee markkinoinnin suunnitteluprosessin ja oppii arvioimaan yrityksen markkinoinnin kilpailukeinoja

Sisältö

  • Asiakkuusajattelu ja markkinoinnin peruskäsitteet
  • markkinoinnin suunnitteluprosessi
  • ostokäyttäytyminen ja asiakassegmentointi
  • markkinoinnin kilpailukeinot 4-7P
  • kilpailukeinojen vertailu eri toimialoilla ja yrityksissä

Työelämäyhteydet

Opintojaksolla kuvataan todellisen yrityksen markkinoinnin kilpailukeinoja.

Opetus- ja oppimismenetelmät

Opintojakso suoritetaan yhden periodin aikana kokonaan verkossa. Opiskelu on yhteisöllistä ja opiskelijalähtöistä ja se sisältää sekä yksilö- että tiimityöskentelyä.

  • Ennakkotehtävä julkaistaan 1-2 viikkoa ennen aloitusta ja se palautetaan opintojakson alussa
  • Teoriatiedon hankinta ja työstäminen tiimeissä
  • Yrityksen markkinoinnin kilpailukeinojen kuvaus ja vertaisarviointi tiimeissä
  • Yksilöllinen oppimisraportti

Käytössä  Moodle-oppimisalusta  ja Connect Pro –videoneuvottelut. Opiskelija tarvitsee käyttöönsä nettiyhteyden, kuulokemikrofonin sekä mielellään webkameran.

Vastuuopettajat

Markku Halmeenmäki, Haaga

Seija Bergström, Malmi

Marja Brandtberg, Pasila

Oppimateriaalit

  • Bergström, S. & Leppänen, A. 2009 tai uudempi. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita. Helsinki.
  • Toimiala- ja yrityskohtaiset lähteet
  • Opiskelijoiden tuottama aineisto
  • Muu opettajan kanssa sovittu materiaali

Arviointiperusteet

  • Osallistuminen yhteiseen tiedonrakenteluun 30 %
  • Kohdeyrityksen kilpailukeinojen kuvaus 30 %
  • Yksilöllinen oppimisraportti  40 %