Olet täällä

Lab8 - Service Experience Laboratory

Lab8 - Service Experience Laboratory

Lab8-logoLAB8 on palvelukokemusten kehittämisen laboratorio. LAB8 yhdistää luovuuden, palveluyritykset ja kehittämällä oppimisen.

Päämääränä on elämykselliset ja toimivat ratkaisut. Kehitetyt palvelukokemukset toimivat käytännössä, eivätkä vain paperilla. Laajan opiskelija- ja kumppaniverkoston avulla uutta kokeillaan ketterästi: esimerkiksi nopea protoilu (fast prototyping) on yksi salaisista aseistamme.

LAB8 tähtää pysyvään muutokseen. Siksi koulutus on keskeisessä roolissa palvelukokemusten kehittämisessä. Matka muutokseen voi olla helppoa kuin legoilla leikkiminen.

LAB8 toimii osana Haaga-Helia ammattikorkeakoulun Service Schoolia ja tuotamme palvelumme osana laadukasta opetustamme. Tuomme yhteen yritykset, Haaga-Helia ammattikorkeakoulun opiskelijat ja opettajat.

Kahdeksan osaa ja lukuisia palveluita

Kokonaisuutemme muodostuu kahdeksasta erilaisesta osasta.

The Box, moniaistisia elämyksiäAsiakaslähtöistä palvelumuotoiluaFast prototyping - Ideasta nopeaan kokeiluunPlay - luovuutta ja yhteistyötä
Tool Factory - 42 työkalua palvelujen kehittämiseenSilab - monialaisia kohtaamisiaEvents - elämyksellistä tapahtumatuotantoa

Trenditutkimusta, uusinta teknologiaa ja luovia työkaluja.

Teemme palvelu- ja elämysmuotoilua, autamme ideasi pilotoinnissa ja järjestämme tapahtumia.

Saat meiltä osaajat ja järjestämme kätevästi tilat ideasi testaamiseen.

The BoxThe Box luo moniaistisia elämyksiä rikastetun todellisuuden keinoin

Boxin avulla uppoudut eli immersoidut toiseen todellisuuteen; koet spontaanin illallisen Venetsiassa tai astut Joulupukin pajaan siirtymättä fyysisesti paikasta toiseen. The Box hyödyntää 3D-videokuvaa, monipuolista äänimaisemaa, lavasteita ja tuoksumarkkinoinnin tekniikoita. Kokeilemme jatkuvasti uusia tapoja, joilla luodaan sykähdyttäviä elämyksiä. The Box sopii mainiosti tapahtumiin ja markkinointiin. Mahdollisuuksina ovat pop-up tai pysyvä tila räätälöitynä tarpeesi mukaan.

PalvelumuotoiluService Design – Parhaiden palveluiden ja sykähdyttävien elämyksien taustalla on asiakaslähtöinen muotoilu

Service Design eli palvelumuotoilu tarkoittaa palveluiden innovointia, kehittämistä ja suunnittelua. Päämäärä on toimivan palvelun luominen ”Design thinking” -työkalujen avulla. Onnistunut palvelu muodostuu asiakkaiden syvällisen ymmärtämisen, osallistavan suunnittelun ja kokeilujen yhdistelmästä.

Palvelumuotoilun ja asiakaskokemuksen merkitys nousussa

Sokkeloinen ostokeskus tai monimutkainen matkalipun ostoprosessi herättää kysymyksen ”Kuka tämänkin suunnitteli?”. Vastaus on valitettavan usein, että ei kukaan. Parhaasta palvelusta syntyy lämmin tunnejälki. Palvelumuotoilu tekee palvelun niin sujuvaksi ja käyttäjäystävälliseksi, ettei sitä kyseenalaista.

Palvelumuotoilu eroaa paljonkin perinteisestä suunnittelusta, koska se keskittyy erityisesti käyttäjien tarpeiden ymmärtämiseen. Prosessissa luodaan palveluita todelliseen käyttöön. Työkalut poikkeavat perinteisestä suunnittelusta, sillä kaikessa on mukana ihmisten osallistaminen ja rohkea kokeilukulttuuri.

Nopea protoiluKokeilemalla se selviää! Nopea protoilu tarkoittaa nopeaa kokeilevaa kehittämistä.

Matka ideasta valmiiseen tuotteeseen alkaa, kun siirrytään suunnittelusta kokeiluvaiheeseen. Unohda pelko keskeneräisyydestä ja loputtomat selvitykset, sillä uuden luominen vaatii rohkeaa kokeilua.

Protoilussa eli kokeilussa testataan uutta tuotetta tai palvelua mahdollisimman varhain oikeilla asiakkailla. Nopeaan protoiluun on tarjolla useita erilaisia menetelmiä: sairaalan leikkaussali voidaan rakentaa pahvista tai käyttöliittymästä piirretään sarjakuva. Ohjaamme työskentelyn, kokoamme koehenkilöt, tarjoamme tilat ja materiaalit. 

PlayPlay

Ongelmat ratkeavat kuin leikiten PLAY:n ainutlaatuisilla menetelmillä. Tarjoamme luovia ja yhteisöllisiä työkaluja: kokeile, leiki ja visualisoi!

Tarjoamme työpajoja ja menetelmiä, jotka rikastuttavat sekä oppimisprosessia että liiketoiminnan kehittämistä. Opi uusia menetelmiä ja tapoja työskentelyyn.

​PLAY hyödyntää ongelmanratkaisuun useita erilaisia SERIOUS PLAY – menetelmiä, esimerkiksi maailmankuulut Lego Serious Play ja SAP Scenes​. Play often on uusien menetelmien kokeilua ja tarkoitettu erityisesti tueksi korkeakouluopetukseen.

TrendsLöydä ja tunnista polttavimmat trendit

Kasipallomme paikantaa nousevat trendit ja vastaa kysymyksiisi toimialasi uusimmista ilmiöistä.

Tulevaisuus on täynnä muuttuvia tekijöitä ja uusia mahdollisuuksia. Kuluttajien ja innovaatioiden tulevaisuuden ymmärtämiseksi on välttämätöntä ennakoida muutoksia.

Trendiraporttimme luo katsauksen palvelualan ajankohtaisimpiin asioihin, kurkistaa nouseviin ja piileviin trendeihin. Räätälöidyissä työpajoissa pureudutaan yrityksellenne tärkeisiin trendeihin ja tulevaisuuden skenaarioihin.

Tool FactoryTool Factory

TOOLKIT42 työkalua palveluiden ja elämyksien kehitykseen.

Miten toimii moodboard ja kuinka teen haastattelun? Mihin tarkoitukseen sopii roolipeli tai kuvakäsikirjoitukset?

Ota haltuusi paketti helposti käytettäviä työkaluja palveluiden kehittämiseen ja opiskeluun. Tutustu uusiin tapoihin kerätä tietoa ja ymmärtää ilmiöitä. Ymmärrä, ideoi ja kokeile.

Kaikki työkalut ovat ladattavissa ilmaiseksi ja sisältävät vaiheittaiset ohjeet sekä tulostettavat mallipohjat. 

SilabSilab

Tulossa keväällä

 

EventsEvents

Tulossa keväällä

 

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!