Olet täällä

Mindfulness apuvälineenä työpäivän kiireessä

Mindfulness apuvälineenä työpäivän kiireessä

 

Mindfulness - tietoisen läsnäolon kurssit

Itämaisesta filosofiasta, buddhalaisuudesta, noussut tietoinen läsnäolo on ollut 1970-luvulta lähtien länsimaisessa käytössä hoivatyössä sekä urheilu- ja työelämävalmennuksissa. Mindfulness suomennetaan useimmiten joko tietoisuustaidot, hyväksyvä tietoinen läsnäolo tai tietoinen läsnäolo. Hyväksyvä läsnäolo tarkoittaa valpasta, avointa ja vastaanottavaista suhtautumista nykyhetkeen, ilman ennakkoluuloja ja asioiden ja ihmisten arvottamista.

Mindfulenssia käytetään maailmanlaajuisesti organisaatioiden luovana kehittämisvälineenä lisäämään jaksamista, keskittymiskykyä ja onnistumisia, ja se on keskeisessä roolissa monessa johtamisohjelmassa.

Mindfulness -kurssin tavoite ja mitä menetelmällä voidaan saavuttaa:

  • Keskittymiskyky paranee ja tiedon käsittely tehostuu.
  • Tunneäly ja vuorovaikutus vahvistuvat, mikä johtaa parempiin yhdessä onnistumisiin ja tuloksiin.
  • Parempi stressin käsittely, stressistä palautuminen ja sen kautta myös parempi työhyvinvointi.
  • Positiivinen vaikutus unen laatuun, verenpaineeseen ja stresshormonien tasoon.

Mindfulnessista on tehty yli 3 000 tutkimusta viimeisen parinkymmenen vuoden aikana. Tutkimukset osoittavat, että tietoinen läsnäolo tuottaa työyhteisöille sen minkä lupaa; hyvinvointia, keskittymiskykyä ja parempaa vuorovaikutusta.

Kohderyhmä

Yrityksen tai yhteisön työntekijät.

Mindfulness-kurssit

  1. Lyhyt mindfulness harjoitus 30 min (kun koulutus tai valmennus on Haagan kampuksella)​
    • ​Toiminnallinen mielen ja kehon rentoutusharjoitus
    • Koulutus- tai kokouspäivän yhteyteen
  2. Mindfulness 2-tuntinen 
    • ​Johdatus Mindfulnessiin menetelmänä
    • Muutama harjoitus
  3. Mindfulness-päivä (6 h)
    • ​Mindfulness apuna stressistä palautumiseen
    • Mindfulness tunneälyn vahvistajana
    • Työkaluja stressaantuneen mielen ja kehon rauhoittamiseen
  4. Mindfulness-kurssi (5 tapaamista à 3 h)
    • ​Mindfulness - mitä se on ja mahdolliset hyödyt juuri minulle
    • Stressistä palautuminen hyvinvoinnin varmistajana
    • Oman mielen johtaminen
    • Tunneäly ja vaikuttava vuorovaikutus
    • Harjoittaminen hiljaisuudessa

Asiantuntijamme

Ohjaajana toimii Mindfulness työnohjaaja Nina Niemi, joka on Haagan kampuksen majoitusliiketoiminnan lehtori. Nina on itse harjoittanut tietoista läsnäoloa vuodesta 2014 ja osallistunut useampaan kurssiin ja hiljaisuuden retriittiin. Päteväksi Mindfulness työnohjaajaksi Nina valmistui marraskuussa 2017.

Ota yhteyttä ja kysy lisää!