Ensisijaiset välilehdet

Olet täällä

Palveluosaajasta palvelulähettilääksi

Palveluosaajasta palvelulähettilääksi

Restamax panostaa pitkäjänteisesti henkilöstönsä myynti- ja palveluosaamiseen. Koulutusten jatkuvuuden turvaamiseksi Restamaxissa haluttiin kouluttaa talon sisältä henkilöitä, jotka jatkossa kouluttaisivat henkilöstöä erilaisissa palveluun ja myyntiin liittyvissä aiheissa. Restamax valitsi esimiestensä joukosta kymmenen ansioitunutta päällikköä, joista päätettiin kouluttaa ”palvelulähettiläitä”. Palvelulähettiläät-konseptilla haettiin paitsi säästöjä henkilöstökoulutusten toteuttamisessa, myös kannuksensa näyttäneiden motivoituneiden työntekijöiden urakehityksen tukemista. Yrityksen omien kouluttajien kautta palvelukoulutukset on tarkoitus jatkossa "sisäistää" eli tuottaa sisäisten kouluttajien voimin, jolloin ulkopuolisen koulutusyrityksen käyttämisen tarve vähenee.

Näin tarpeeseen vastattiin

Haaga-Helia oli jo aiemmin kouluttanut Restamaxin henkilöstöä myynnin ja palvelun teemoista, joten palvelulähettiläiden osaaminen aiheen parissa oli hyvällä tasolla. Palvelulähettiläille rakennettiin ohjelma, jonka myötä he paransivat valmiuksiaan esiintymistilanteissa ja saivat työvälineitä koulutusten vetämiseen. Lisäksi palvelulähettiläät tuottivat ensimmäisen koulutusmateriaalin yhdessä valmentajien ohjauksessa. Ennen kuin palvelulähettiläät päästettiin vetämään ensimmäisiä koulutuksiaan, jokainen pääsi harjoittelemaan koulutuksen vetämistä tutussa ryhmässä ja sai palautetta kollegoiltaan ja valmentajilta.

Valmennusohjelma rakentui kolmesta pääteemasta: myynti- ja palveluosaamisen, vuorovaikutus- ja esiintymistaitojen sekä ryhmän ohjaustaitojen kehittämisestä.

Valmennuksen pääteemat

Valmennusten sisältönä oli mm.

  • Vuorovaikutustaidot ja innostavuus esiintymistilanteessa
  • Haasteellisten tilanteiden kohtaaminen
  • Valmentava esimiestyö
  • Fasilitointimenetelmät
  • Evästys tuleviin koulutuksiin
  • Henkilöstön koulutusten vaiheiden ja menetelmien suunnittelu

Valmentajina toimivat Meri Vehkaperä, Päivi Mattsoff ja Antti Parkama.

Lopputuloksena

Restamaxin palvelulähettiläät saivat valmennuksesta varmuuden ja hyödyllisen työkalupakin koulutusten vetämiseen. Valmennuksen myötä Restamax sai omasta henkilöstöstään myynnin ja palvelun lähettiläitä, joilla on riittävä sisältö-, vuorovaikutus- ja pedagoginen osaaminen koulutusten vetämiseksi. Kolmen  kuukauden mittainen puristus tuotti 9 innostunutta ja motivoitunutta sisäistä kouluttajaa Restamaxin henkilöstökoulutusten vetämiseen.

Saatua palautetta

Palaute oli todella positiivista ja keskiarvo lähellä vitosta (asteikko 1-5): yleisarvosana 4,6 ja hyödynnettävyys 4.9!

"Alkushokin jälkeen kun on sulatellut valmennusta. Koulutuksen sisältö oli hyvin mietitty ja toteutettu."

"Kiitos huikeista päivistä ja että olette valmentaneet meitä tälle upealle polulle :)"

"Nämä kaksi päivää nitoi hyvin yhteen koko paketin. Joka ihme & kumma saatiin kasaan!"

Lisätietoja:

Myyntipäällikkö Timo Moilanen, puh. 040 488 7194, timo.moilanen(at)haaga-helia.fi

Linjajohtaja Tanja Virtanen, tanja.virtanen@ravintola.fi

Lue myös:

RAY:n PalveluÄssien palvelu- ja myyntivalmennuksesta