Olet täällä

Nuoret osaavat myydä – opiskelijoiden myyntikilpailun voitto Haaga-Helian Roope Rytköselle

11.04.2019
Nuoret osaavat myydä – opiskelijoiden myyntikilpailun voitto Haaga-Helian Roope Rytköselle

Turussa järjestetyn ammattikorkeakouluopiskelijoiden valtakunnallisen myyntikilpailun voitti Roope Rytkönen Haaga-Heliasta. Voittaja julkistettiin torstai-iltana 11. huhtikuuta. Suomessa kasvaa uusi myynnin ammattilaisten sukupolvi, tiivistää kilpailun tuomaristo päivän annin.

Myynnin korkeakouluopiskelijat kilpailivat myyntitaidoistaan jo kymmenettä kertaa järjestetyssä Best Seller Competition -kilpailussa. Tänä vuonna Turun ammattikorkeakoulussa käydyn kilpailun voitti Roope Rytkönen Haaga-Helia ammattikorkeakoulusta. Toiseksi tuli Maija-Liisa Bellaouer Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamkista, kolmanneksi Niko Tuominen Haaga-Heliasta ja neljänneksi Vilma Tiusanen Haaga-Heliasta.

Kilpailussa opiskelijoiden tehtävä on myydä asiantuntijapalvelu kuvitteellisen yrityksen ostajalle. Tuomarit arvioivat kilpailijan taitoja myyntitilanteen eri vaiheissa. Myytävä tuote oli tänä vuonna pääyhteistyökumppani Fonectan yhteystietopalvelu Kontakti. Voittaja erottui finaalissa asiakkaan kuuntelulla, miellyttävällä läsnäolollaan, selkeydellään sekä myyntitilanteen erinomaisella johdattelulla ja sen hallinnalla.

”Haluan kohdata ihmisen ja vaikuttaa häneen. Olen henkilönä sosiaalinen, ja myynti on minulle intohimo. Kilpailupäivään valmistauduttiin kolme kuukautta. Tein finaalissa parhaan suoritukseni – ja tunnelma on nyt huipussa”, Roope Rytkönen kertoo.

Myynti on kuuntelua ja keskustelua

Kilpailun johtaja, myynnin yliopettaja Sini Jokiniemi Turun ammattikorkeakoulusta vertaa parhaimpia myyntikeskusteluja improvisaatioteatteriin: on uskallettava heittäytyä tilanteeseen, kysyä avoimia kysymyksiä sekä luottaa toiseen ihmiseen ja omaan osaamiseen.
”Myyntikilpailuun osallistuneet opiskelijat ovat jo varsinaisia monitaitureita: he osaavat kuunnella asiakasta, keskustella syventäen juuri kuulemistaan asioista, kysyä oivalluttavia kysymyksiä, ymmärtää liiketoiminnallisia tavoitteita sekä perustella tarjoamansa ratkaisun vaikutusta. Näitä taitoja tarvitaan ihan kaikessa työssä.”

Kilpailun pääyhteistyökumppani Fonecta kutsui voittajan työpaikkahaastatteluun heti finaalin jälkeen.
”Myynti on asiakkaan kuuntelua ja ratkaisujen etsimistä asiakkaan kulloiseenkin tilanteeseen. Roope Rytkönen hurmasi meidät vuorovaikutustaidoillaan. Meillä huippumyyjä on huippuasiantuntija, joka haluaa sekä kehittyä itse että luoda luottamuksellisen asiakassuhteen, joka tuottaa konkreettisia hyötyjä asiakkaalle”, sanoo finaalissa ostajana toiminut Fonectan myyntijohtaja Viktor Söderlund.

Best Seller Competition on valtakunnallinen ammattikorkeakouluopiskelijoiden myyntikilpailu, jonka tavoitteena on tuoda esiin myyntitaitoja ja nostaa yritysmyyntityön arvostusta. Tänä vuonna kilpailuun osallistui 24 opiskelijaa viidestä ammattikorkeakoulusta: Haaga-Helia ammattikorkeakoulusta, Jyväskylän ammattikorkeakoulusta, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulusta, Tampereen ammattikorkeakoulusta sekä Turun ammattikorkeakoulusta. Finaaliin valittiin neljä opiskelijaa.

Lisätietoja
Pirjo Pitkäpaasi, lehtori, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, puh 040 488 7066, pirjo.pitkapaasi@haaga-helia.fi