Olet täällä

Me yhdessä -kampanja rohkaisee yrityksiä tekoihin ja tarinoihin

24.03.2014
Me yhdessä -kampanja rohkaisee yrityksiä tekoihin ja tarinoihin

HAAGA-HELIAn ja Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen Me yhdessä -vastuullisuuskampanjan avajaisissa kuultiin kahden yrityksen innostavat kierrätystarinat: Kustannusosakeyhtiö Otava teki kirjojen ylijäämämateriaalista taidetta ja Forenom pisti vanhat ovet uuteen käyttöön. Kampanja houkuttelee yrityksiä vastuulliseen yhteistyöhön Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen kanssa.

Me yhdessä -kampanjan avajaistilaisuudessa 20.3.2014 HAAGA-HELIAssa kuultiin innostavat puheenvuorot kampanjasta vastaavilta opiskelijoilta, Kierrätyskeskukselta sekä yhteistyössä mukana olevilta yrityksiltä. Mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijat olivat loihtineet avajaistilaan tunnelmaa Kierrätyskeskuksesta lainatuilla käytetyillä mutta hyväkuntoisilla kalusteilla.

Opiskelijat Virpi Salmi ja Okko Sahlberg avasivat tilaisuuden esittelemällä Me yhdessä -kampanjan, joka kertoo ja levittää tarinoita Kierrätyskeskuksen ja yritysten välisestä yhteistyöstä.

Kierrätyskeskus tarjoaa monia palveluita yrityksille

Yrityskoordinaattori Janne Lemettinen esitteli Kierrätyskeskuksen toimintaa ja erityisesti sen monipuolisia yrityspalveluita. Käytettyjen tavaroiden myynti- ja vastaanottopalveluiden lisäksi yrityksille on tarjolla muun muassa työhyvinvointia edistäviä toiminnallisia pajoja sekä käytännönläheistä ympäristökoulutusta.

Kierrätyskeskuksen vastuullisen rekrytoinnin ohjelman tarkoituksena on työllistää ja valmentaa vaikeasti työllistyviä, ja Lemettisen mukaan työllistymisprosentit ovat ylittäneet odotukset. Kierrätyskeskus on myös lanseeraamassa yrityksille suunnatun verkkoalustan, joka tekee toimistokalusteiden kierrätyksen helpommaksi.

Me yhdessä -kampanjassa jo mukana olevat yritykset Forenom ja Kustannusosakeyhtiö Otava olivat erittäin tyytyväisiä yhteistyöhön Kierrätyskeskuksen kanssa ja kannustivat muitakin yrityksiä tarttumaan rohkeasti erilaisiin yhteistyömahdollisuuksiin.

Forenom kierrätti ovia – ja yllättyi

Kodinomaisia asumispalveluita tarjoava Forenom tilasi koko henkilöstölleen ympäristökoulutuksen Kierrätyskeskukselta. Forenomin kehityspäällikkö Maria Nymark kertoi koulutuksen tuoneen rutkasti ympäristötietoutta sekä poikineen uusia toimintatapoja.

Kampanjatarinansa aiheeksi Forenom halusi nostaa hyvät kokemuksensa rakennusmateriaalien uusiokäytöstä. Forenom tarjoaa edullista asumista Helsinki-Vantaan lentoaseman läheisyydessä Sokkakujalla. Sokkakujan asunnoissa käytettiin kierrätettyjä ovia.

”Yllätyimme, kuinka hyvätasoista käytettyä rakennusmateriaalia Kierrätyskeskukselta löytyy. Tämä on ollut ennakkokäsityksiä rikkova tapaus”, painotti Maria Nymark.

Otavan henkilöstö teki yhdessä taidetta

Kustannusosakeyhtiö Otava hyödynsi Kierrätyskeskuksen palveluita henkilöstön hyvinvointi-iltapäivässä. Tuunaa toimistosi, kierrätä kamasi -tapahtuma koulutti otavalaisia ympäristöasioissa. Pääteemana oli kuitenkin työhyvinvoinnin edistäminen ja iloinen yhdessä tekeminen Kierrätyskeskuksen ideoimissa taidetyöpajoissa.

Iltapäivän aikana syntyi Sanojen alamaiset -tilataideteos Otavan Uudenmaankadun toimipisteen aulaan. Teos valmistettiin Saska Saarikosken Sanojen alamainen -kirjan ylijäämämateriaalista. Otavan henkilöstöpäällikön Inkeri Huotarin mukaan työntekijät oppivat työpajoissa paljon uutta arjen vastuullisista valinnoista sekä nauttivat läheisyydestä ja yhdessä tekemisestä: ”Oli todella mukavaa!”

Uskallusta viestintään!

Kampanjan avajaistilaisuuden päätti Mainostoimisto TBWA\Helsingin Business Director Iikka Maunumaa (kuvassa oik.), jonka mukaan suomalaisyritysten viestintä on usein varsin kriisipainotteista. Maunumaa toivoo yritysten viestintään lisää oma-aloitteisuutta sekä rohkeampaa asennetta. Negatiivista palautetta ei kannata pelätä, vaan siihen täytyy vastata. Hyvä vastuullisuusviestintä on keskustelevaa.

HAAGA-HELIAn mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijat toivovat mahdollisimman monen yrityksen tutustuvan Kierrätyskeskuksen palveluihin sekä osallistuvan Me yhdessä -kampanjaan. Opiskelijat kannustavat yrityksiä haastamaan mukaan kampanjaan myös omat yhteistyökumppaninsa – tai vaikka kilpailijansa: ”Vastuullista toimintaa on järkevää tehdä yhdessä, ja siitä kannattaa kertoa yhdessä. Näin tekoihin ja viesteihin saa enemmän voimaa ja vaikuttavuutta.”

* * *

Kuvia avajaistilaisuudesta HAAGA-HELIAn Facebookissa täällä.

Kampanjan Facebook-sivuille tästä.

HAAGA-HELIAn mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijat ovat suunnitelleet Me yhdessä -kampanjan, joka rohkaisee ja haastaa yrityksiä vastuulliseen yhteistyöhön Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen kanssa. Opiskelijat kertovat yritysten kestävistä valinnoista innostavia tarinoita, joille kampanja tuo näkyvyyttä ja voimaa. Kampanja jatkuu koko vuoden 2014. Lue lisää: www.meyhdessa.fi.