Olet täällä

Haaga-Helia selvitti: Sosiaalisella medialla keskeinen rooli osana ravintola- ja kahvilakulttuuria

16.04.2018
Haaga-Helia selvitti: Sosiaalisella medialla keskeinen rooli osana ravintola- ja kahvilakulttuuria

Haaga-Helia on selvittänyt paneelitutkimuksessaan sosiaalisen median käyttöä osana ravintola- ja kahvilakulttuuria. Tutkimuksessa selvisi, että sosiaalinen media on yksi tärkeimmistä kanavista kun etsitään tietoa palveluista tai annetaan palautetta ravintoloiden ja kahviloiden tuotteiden ja palvelun laadusta.

Eniten sosiaalista mediaa käytetään faktatietojen etsimiseen: yli 90 prosenttia vastaajista totesi käyttävänsä sosiaalista mediaa mm. ravintolan tai kahvilan aukioloaikojen, yhteystietojen ja ruokalistojen selvittämiseen. Sosiaalista mediaa käytetään paljon myös omien kokemusten ja valokuvien jakamiseen kuin myös muiden jakamien kokemusten seuraamiseen sekä palvelun arviointiin ja palvelun varaamiseen.

Tutkimuksen mukaan käytetyimmät kanavat ovat Facebook, Instagram ja Google. Sosiaalisen median käytön osalta tutkimukseen vastaajat toivoivat ravintoloilta ja kahviloita nykyistä enemmän valokuvia mm. annoksista ja sisätiloista sekä tietoa tarjouksista ja aukioloajoista. 

Tutkimus tehtiin huhtikuun alussa 2.-15.4. ja se toteutettiin Haaga-Helia ammattikorkeakoulun kehityspaneelissa, jossa on mukana noin 200 henkilöä.

Lisätietoa:
tutkimuspäällikkö Petteri Ohtonen, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, puh 040 826 8183, sähköposti: petteri.ohtonen@haaga-helia.fi