Olet täällä

Palvelumuotoilun koulutukset

Palvelumuotoilun koulutukset

Palvelumuotoilun avulla innovoidaan täysin uusia palveluita, kehitetään asiakaskokemusta ja luodaan strategioita. Asiakaslähtöisyyden ja innovatiivisuuden merkitys palveluyritysten tuotekehityksessä on keskeisen tärkeää ja se kasvaa muuttuvassa toimintaympäristössä edelleen. Asiakasymmärrykseen ja käyttäjäkokemukseen perehtyminen antaa uudenlaista osaamista palveluliiketoiminnan kehittämiseen.

Haaga-Heliassa tarjoaa Palvelumuotoilun perusteet -koulutuksen, jonka kesto on yksi päivä tai syventävän, kuuden lähiopetuspäivän kattavan Service Design -koulutuksen. Alla ovat tiedot ja ilmoittautumislinkki molempiin koulutuksiin.

Palvelumuotoilun perusteet 18.4.2018

Tutustu palvelumuotoilun periaatteisiin ja työkaluihin yhden päivän intensiivisessä valmennuksessa. Koulutuksessa opit ymmärtämään mitä palvelumuotoilulla tarkoitetaan, millainen on palvelumuotoiluprosessi ja mitkä ovat asiakaslähtöisen kehittämisen periaatteet. Saat myös käsityksen palvelumuotoilun keskeisimmistä menetelmistä ja työkaluista sekä ymmärrät, kuinka palvelumuotoilua voi hyödyntää omassa organisaatiossa. 

Koulutuksen sisältö

Koulutuksessa syvennytään seuraaviin palvelujen kehittämisen menetelmiin:

  • Asiakaslähtöinen palveluiden kehittäminen
  • Asiakasymmärryksen kerääminen
  • Palvelumuotoilun työvälineet
  • Prototyyppien kehittäminen
  • Käyttäjäkokemuksen mallintaminen

Toteutus

Koulutus toteutetaan yhden päivän aikana. Totetustapa on toiminnallinen ja vuorovaikutteinen eli eri aihealueisiin johdatellaan alustuksilla, jonka jälkeen työskennellään ja keskustellaan tiimeissä.

Koulutus on tarkoitettu palvelumuotoilusta ja asiakaslähtöisestä kehittämisestä kiinnostuneille henkilöille toimialasta tai organisaation koosta riippumatta. Osallistujalla ei tarvitse olla aikaisempaa kokemusta tai tietoa palvelumuotoilusta.

Ajankohta ja koulutuspaikka

Koulutuspäivä: 18.4.2018

Paikka: Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, Pasila Campus, Ratapihantie 13, Helsinki

Ohjelma

8.45 Aamukahvi
9.00 Johdanto palvelumuotoiluun

  • Mitä on palvelumuotoilu?
  • Asiakaslähtöinen palveluiden kehittäminen
  • Palvelumuotoiluprosessin vaiheet

10.30 Tauko
10.45 Asiakasymmärryksen kerääminen

  • Asiakasymmärryksen kartuttaminen ja analysointi
  • Asiakaspersoonat

12.00 Lounastauko

13.00 Palvelumuotoilun työvälineet

  • Ideointi
  • Prototyyppien kehittäminen

14.00 Kahvitauko

14.15 Käyttäjäkokemuksen mallintaminen

  • Palvelupolku
  • Service blueprint

16.00  Koulutus päättyy

Hinta ja ilmoittautuminen

Koulutuksen hinta on 460 €/henkilö (+ alv 24 %), arvonlisäverollinen hinta on 570,40 €/henkilö. 
Hintaan sisältyy koulutuksen ohella koulutusmateriaali sekä aamu- ja iltapäiväkahvi. Ilmoittaudu tästä:

Koulutus laskutetaan yhdessä erässä ennen koulutuksen alkua. Osallistumisen voi peruuttaa kuluitta 14 vuorokautta ennen koulutuksen alkua. Peruutuksen tapahtuessa alle 14 vuorokautta ennen koulutuksen aloitusta veloitamme 50% koulutuksen hinnasta. Mikäli koulutusta ei peruuteta, veloitamme kouluksen koko hinnan. Koulutus toteutetaan mikäli osallistujia on vähintään kahdeksan.

Kouluttaja

Koulutuksen asiantuntijana toimii Haaga-Helia lehtori KTM Sirpa Lassila.


Sirpa on palvelumuotoilun asiantuntija. Hän on järjestänyt lukuisia palvelumuotoilukoulutuksia, joissa hän on yhdistänyt pedagogisen osaamisensa palvelumuotoiluun. Hän on työskennellyt useissa palvelumuotoiluprojekteissa, joissa on kehitetty yritysten ja julkisen sektorin asiakaslähtöisiä palveluja. Sirpa on myös kirjoittanut julkaisuja asiakaslähtöisyydestä, palveluinnovaatioista ja oppimisesta. Sirpa on koulutukseltaan kauppatieteiden maisteri. Hän valmistelee väitöskirjaansa University of Westminsterissä Lontoossa aiheesta palvelumuotoilu kasvuyrityksissä. Sirpan tutkimus- ja koulutusaiheita ovat palvelumuotoilu, palveluinnovaatiot ja yrittäjyys. 

Lisätiedot: Taru Munukka, puh. 040 488 7085, taru.munukka@haaga-helia.fi

____________________

Service Design ja tuotekehitys palvelutuotteissa 

Opi palvelujen ja asiakaskokemusten kehittämistä syventävässä Service Design -koulutuksessa. Palvelumuotoilu on palvelujen ja asiakaskokemusten kehittämistä, jossa korostuu palvelutapahtuman kokeminen yksilön näkökulmasta. Palvelumuotoilu perustuu luovan ja analyyttisen ajattelun yhdistävään sekä käyttäjiä osallistavaan suunnitteluprosessiin, jonka lopputulos parantaa palvelun laatua ja tuo organisatorista lisäarvoa.

Koulutuksen sisältö

Koulutuksessa osallistuja oppii hyödyntämään palvelumuotoilun työkaluja ja kehittämään palveluliiketoiminnan eri osa-alueita asiakaslähtöisesti.

Koulutus sisältää 6 lähiopetuspäivää sekä itsenäistä työskentelyä. Koulutuksen osana osallistujat toteuttavat palvelumuotoiluprojektin johonkin todelliseen kohteeseen. Osallistuja voi tarjota omaa yritystään case-kohteeksi. Caseja työstetään monialaisissa tiimeissä, joita ohjaavat kokeneet palvelumuotoilijat.

Ajankohta:

Koulutuspäivät

13.-14.9.18 (9-17)

18.-19.10.18 (9-17)

24.11.18 (9-17)

10.1.19 (9-17)

Hinta ja ilmoittautuminen

Koulutuksen hinta on 1550 €/henkilö (+ alv 24 %)
Hinta sisältää opetuksen, luentomateriaalit  sekä todistuksen.

Intensiivipäivien lisäksi osallistujilta edellytetään työskentelyä suunnitteluryhmän osana palvelumuotoiluprojektin parissa. Koulutuksen laajuus on 10 opintopistettä (op), joka vastaa noin 260 työtuntia.

Koulutus laskutetaan yhdessä erässä ennen koulutuksen alkua. Osallistumisen voi peruuttaa kuluitta 14 vuorokautta ennen koulutuksen alkua. Peruutuksen tapahtuessa alle 14 vuorokautta ennen koulutuksen aloitusta veloitamme 50% koulutuksen hinnasta. Mikäli koulutusta ei peruuteta, veloitamme kouluksen koko hinnan. Koulutus toteutetaan mikäli osallistujia on vähintään kahdeksan.

Kouluttajat

Yliopettaja Teemu Moilanen ja Yliopettaja Mario Ascencao

Lisätietoja koulutuksesta: Taru Munukka, taru.munukka@haaga-helia.fi tai puh. 040-488 7085