Olet täällä

Kreativitet, språkkunskap och kontakter – i Borgå kan du studera marknadsföring i en inspirerande gemenskap

Kreativitet, språkkunskap och kontakter – i Borgå kan du studera marknadsföring i en inspirerande gemenskap

I den tvåspråkiga utbildningen inom försäljning och visuell marknadsföring lär vi oss planera, ta fram och utveckla högklassiga reklam- och marknadsföringskampanjer för olika målgrupper. 

Under utbildningen skapar vi till exempel webbplatser, videor, broschyrer, grafiska anvisningar samt broschyrer och innehållsmarknadsföring för olika kanaler på sociala medier. Utbildningen ger även färdigheter för näringsverksamhet och företagande.
Vidar Cabell, 26, som bor i Esbo hade tidigare jobbat som kock i fyra år. Han var på jakt efter nya utmanande karriärsalternativ att ta sig an.

— Min dåvarande flickvän föreslog Haaga-Helias utbildningsprogram inom försäljning och visuell marknadsföring. Jag ansökte och kom in. Jag har alltid varit intresserad av visualitet, säger Cabell.

Det tvåspråkiga programmet inom försäljning och marknadsföring med visuell marknadsföring ges på campus i Borgå. Eftersom Cabell är tvåspråkig föll det sig naturligt att ansöka till utbildningsprogrammet. Studierna omfattar 210 studiepoäng. Studerandena på Borgå campus arbetar i en inspirerande miljö där de får vänja sig vid att utmana sig själva, jobba inom olika roller och möta människor. Med arbetslivsfokus hålls studierna aktuella och klivet ut i arbetslivet blir inte så stort.

Cabell berättar att han gillar grupparbeten för att man lär sig mycket samtidigt. Han har märkt att den egna motivationen är en viktig egenskap när man studerar. Det kräver även jobb att klara av studierna. Han har även lärt sig mer om bildbehandling i Adobe under studierna. Det har varit en meningsfull aktivitet för Cabell.

— Just nu söker jag sommarjobb och samtidigt praktikplats. Dessutom söker jag uppdragsgivare för kommande lärdomsprov. Jag hoppas på en uppdragsgivare som kan ge mig anvisningar och hjälp när jag behöver det, säger Cabell.

Cabell uppmuntrar potentiella nya studerande och kreativa personer som är intresserade av marknadsföring att ansöka till utbildningsprogrammet. Han berättar att undervisningen har varit enastående och mångsidig. Särskilt arbetslivsprojekten har varit såväl roliga som matnyttiga och lärorika.

Personer som blir klara med utbildningen kan arbeta på båda de inhemska språken i arbetslivet. Det är en fördel i tvåspråkiga företag och i de nordiska länderna i stort. Om Cabell fick välja skulle han jobba med marknadsföring i framtiden.

Läs mera: Den tvåspråkiga utbildningen i försäljning och visuell marknadsföring