Ensisijaiset välilehdet

Olet täällä

Osaamiskriteerit sekä myynnin ja palvelun roolit

Osaamiskriteerit sekä myynnin ja palvelun roolit

Myynnin ja palvelun osaaja on: 

Markkinaennakoija
 

  • OSAA tunnistaa tuotteen/palvelun kilpailukyvyn ja elinkaaren vaiheen
    sekä jakaa tietoaan tarjooman kehittämiseksi
  • OSAA arvioida ja tuoda kilpailutietoa oman organisaation ja verkoston strategisen päätöksenteon tueksi
  • OSAA toimia muutosagenttina
  • OSAA tunnistaa markkinamahdollisuuksia
  • OSAA profiloida asiakaskuntaa

 

Myynnintekijä

  • OSAA etsiä aktiivisesti uusia myyntimahdollisuuksia
  • OSAA ohjata myyntikeskustelun tavoitteelliseen lopputulokseen
  • OSAA sopeuttaa omaa käytöstään asiakkaasta
    ja tilanteesta riippuen luottamuksen saavuttamiseksi

Palvelutuotteistaja

  • OSAA kehittää ja hyödyntää erilaisia menetelmiä asiakas-ymmärryksen lisäämiseksi
  • OSAA osallistaa asiakkaita, tiimejä ja verkostoja ideoimaan uusia palveluita ja kehittämään olemassa olevia palveluita
  • OSAA valita ideat toteutettavuuden ja kannattavuuden kannalta
  • OSAA kehittää idean palvelukonseptiksi
  • OSAA visualisoida ja konkretisoida palvelukonseptin ja sen hyödyt asiakkaalle ymmärrettävään muotoon
  • OSAA osallistaa muita liiketoiminnan kehittämiseen erilaisia työkaluja käyttäen

 

Asiakkaan kumppani
 

  • OSAA proaktiivisesti ylläpitää ja kehittää asiakassuhdetta, luottamusta ja asiakasuskollisuutta
  • OSAA ennakoida asiakkaan tavoitteita ja tarpeita
  • OSAA ylittää asiakkaan odotukset
  • OSAA hahmottaa asiakkaan päätöksentekijäverkoston
  • OSAA toimia asiakkaan puhemiehenä

Yhteispelin rakentaja

  • OSAA yhdistää oman organisaation prosessit tukemaan asiakkaan ongelman ratkaisua ja palvelua
  • OSAA luoda palvelua ja kilpailukykyä muista yrityksistä muodostuvien verkostojen avulla
  • OSAA käyttää omaa vaikutusvaltaansa asiakkaan ratkaisun toteuttamiseksi omassa organisaatiossa

Digisoveltaja

  • OSAA myydä ja palvella virtuaalisesti
  • OSAA aktiivisesti käyttää organisaation tietojärjestelmiä asiakastiedon hyödyntämiseksi ja liiketoiminnan edistämiseksi
  • OSAA nähdä mahdollisuuksia tehostaa ja uudistaa palvelutuotantoa uusien tekniikoiden avulla

Kosmopoliitti

  • OSAA luoda ja viestiä yhteisen ymmärryksen tilanteesta ja tavoitteista monikulttuurisessa asiakassuhteessa, tiimissä ja verkostossa
  • OSAA muokata omaa käyttäytymistään vastapuolen kulttuuriin sopivaksi

Itsensä johtaja

  • OSAA asettaa tavoitteet ja priorisoida ne liiketoiminnan kannalta järkeviksi suorituksiksi
  • OSAA hallita omia tunteitaan asiakastilanteissa
  • OSOITTAA vahvaa asennoitumista ja sitoutumista asiakastyöhön
  • SAA työn iloa asiakkaan menestymisestä
  • OTTAA vastuun omasta kehittymisestään ja työhyvinvoinnistaan
  • TOIMII systemaattisesti organisaationsa prosessien mukaisesti.

 

Roolit toteutuvat sekä myynti- että palvelutyössä, tosin eri painotuksin.